Tuesday, March 24, 2009

Family Day – 14 March 2009

Sebelum pukul 7 pagi makdara dah terjaga dari tidur sebab anak makdara dah berjaga..Anak makdara – si Aqid nie memang biasa bangun awal. Selepas menukarkan lampin si Aqid, makdara gie lak ke dapur utk membantu kakak ipar makdara yg sibuk menyiapkan menu utk sarapan pagi. Kitaorang simple breakfast jer – roti makan bersama sardine & telur hancur..juga telur setengah masak. Air kopi & air teh o panas.
Mengikut perancangan asal, kami akan memulakan perjalanan seawal 8 pagi atau 8.30pagi…tapi biasalahkan bila dah ramai2 nie memang susah sikit ler…mana taknya, ada yg nak mandi swimming pool lagi, ada yg sibuk nak kemas beg lagi….selepas selesai mengemas, sesi bergambar dihadapan apartment pulak….akhirnya, lebih kurang pukul 10.00 pagi barulah kami memulakan perjalanan.

Big Family

team merah

team biru

team colourful

Destinasi pertama kami adalah Pasar Chowrasta. Pertama kali makdara menjejakkan kaki ke pasar nie. Sebelum nie memang makdara dah pernah pergi ke Penang, tapi makdara tak pernah pergi pasar yg cukup glamer ngan segala jenis jeruk nie. Untuk sesiapa yg minat dengan jeruk-jeruk nie, sure terliur tengok pelbagai jenis jeruk ada di jual di sini. Makdara beli jeruk yg bercampur-campur sebanyak 3kg – utk officemate makdara, officemate hubby & cikgu2 Aqid. Selain tu, makdara beli gak jeruk mangga & jeruk betik pedas utk family makdara. Memang meriahlah pasar chowrasta nie…Sementara menanti mak & kakak2 ipar membeli belah dipasar chowrasta nie, makdara & adik ipar makdara ke gerai buah berangan. Nampak macam menarik. So, apa lagi kami pun belilah buah berangan utk bekalan diperjalanan nanti. Sekilo buah berangan masak berharga RM16. Makdara beli setengah kilo jer. Pastu ternampak lak gerai cendol. Walaupun makdara bukan pengemar minuman berais, tapi bila ternampak air cendol nie terus tergoda dibuatnya. Tambahan pula cuaca ketika ini memang panas terik. Emmm…memang sesuai sangatlah utk menghilangkan rasa dahaga kami.

Pasar Chowrasta

Gerai buah berangan & cendol

Seterusnya kami menuju lak ke Bukit Tambun. Motif? Nak tengok rumah persinggahan pakcik kepada hubby. Kami hanya tengok dari luar jer sebab pemiliknya berada di Kuala Lumpur, yg ada hanyalah pengawal keselamatan.

Orang kata kalau ke Penang, tak sah kalau tak cuba nasi kandarnya. So, utk lunch pada hari ini, kami mencuba nasi kandar di Restoran Original Penang Kayu Nasi Kandar…tu diaaaa…original katanya…since 1974 tau..huh! lama tu..dah 35 tahun tu.
Kami sampai lebih kurang pukul 12.15 pm. Agak ramai jugalah pelanggan waktu nie..Kami memesan 3 hidangan kari kepala ikan, tapi malangnya pada ketika itu hanya ada 3 kepala ikan yg bersaiz kecil yang sudah sedia utk dimakan & rasanya memang tak mencukupi utk hidangan kami seramai 21 orang nie…Maka kami terpaksa menunggu lebih kurang 30 minit sebab mereka terpaksa masak kepala ikan yg lebih besar saiznya….
Bila sampai jer hidangan diatas meja, peh! semua kagum tengok saiz kepala ikan tu…memang besar ler. So, apa lagi perut masing2 pun dah berdangdut, dengan bau aroma kari tu, memang berseleralah kami menghadap hidangan pada hari itu…Sedap memang sedap, tapi sayangnya ikan tu tak cukup masak, di bahagian dalam ikan tu masih berwarna merah. Mungkin disebabkan nak cepat, so mamak kedai nie masak lebih kurang aje agaknya.

replika patung sedang mengandar nasi

kari kepala ikan

makan time....

Lebih kurang sejam selepas itu, kami meneruskan lagi perjalanan. Kami menuju ke jeti utk menaiki feri & seterusnya destinasi kami adalah ke Kulim, Kedah. Motif?? Utk ke rumah kenalan lama emak & abah – Encik Mat.
Untuk pengetahuan semua, kita tidak akan dikenakan bayaran kalau keluar dari pulau, tak kiralah samada melalui jambatan atau menaiki feri. Tapi, semasa memasuki pulau, kita akan dikenakan bayaran. Semasa di dalam feri, seperti dijangka sesi bergambarlahkan….tak lengkap rasenya kalau tak bergambarkan..hehehehe….

Sampai di Kulim, lebih kurang pukul 2 lebih. Dirumah Encik Mat nie kami dihidangkan dengan laksa penang…home made tau…emmmm…memang menyelerakan, walaupun makdara bukanlah pengemar laksa. Sebelum tu, kami adakan tahlil ringkas utk anak cik Mat yg meninggal dunia 2 tahun yg lepas kerana kemalangan jalan raya..Agak lama jugalah kami dirumah cik Mat nie…almaklumlah., mak & abah dah lama tak bertemu dengan sahabatnya nie…banyaklah benda yg nak diceritakan…so, akhirnya lebih kurang pukul 5.30 petang kami bertolak dari Kulim utk menuju ke destinasi berikutnya iaitu Bukit Merah.
Perjalanan pada petang nie agak mencabar kerana masing-masing tak begitu mahir dengan arah jalan yg harus dipilih utk menuju ke lebuhraya dan seterusnya ke Bukit Merah…Maka, adalah beberapa kali kami tersalah jalan….akhirnya kami selamat tiba di Bukit Merah ketika jam sudah menunjukkan hampir pukul 8 malam…Kami menginap di Bukit Merah Lake Town Resort. Setelah check-in jer, hubby & aqid berendam di tub mandi…yalah dah sehariankan dalam perjalanan…memang meletihkan…

Lebih kurang pukul 9 malam, semua ahli family sudah bersiap-siap utk keluar makan malam..Mereka bercadang utk makan di kedai-kedai makan yg terletak di luar Bukit Merah. Tapi, makdara, hubby & aqid pula memilih utk makan di Bukit Merah sajer…Bukannya apa, makdara dah tak larat nak jalan jauh lagi…tambahan pula makdara takut Aqid mengamuk seperti malam sebelumnya sebab terlalu lama menunggu makanan siap dihidangkan. Maka, makdara & hubby memilih menu sizzling yg terdapat di foodcourt, Bukit Merah. Sambil makan sambil melihat telatah badut. Sang badut nie siap buatkan belon utk aqid lagi…tapi, aqid takut dengan si badut nie sebab suaranya yg kuat…Selesai makan, kami bersiar-siar disekitar Bukit Merah & akhirnya membeli sepasang tshirt & seluar berlambangkan bukit merah untuk Aqid. Lebih kurang pukul 10 malam, kami kembali ke bilik & tak lama selepas itu Aqid pun terlena…Nasib baiklah makdara tak follow ahli family yang makan diluar sebab diaorang kena menunggu selama 1 jam, barulah hidangan sampai dimeja mereka….Esok merupakan hari terakhir utk family day…apa2pun tunggu jerlah kalau nak tahu apa xtvt kami diesok hari ya….daaaa….

Anonymous said...

mmg kecur tgk jeruk2 kat pasar chowrasta tu..kari kepala ikan nampak mengancam yeww... :)

sungguh happening...

tak pernah gak gi sana.... cam best tuh...

Anonymous said...

tu dia......anak mami dah mai......rombongan hj ramli ke penang....meriah

Mama & Babah said...

wah...sonok tu ..

kalo blk ke penang..destinasi biase kami mmg pasar chowrasta tu ler..my hubby suke sangat makan cucuq campur dengan air sirap selasih + kelapa.